نقد و بررسی اسکوترنقد و بررسی موتور برقینقد و بررسی موتورسیکلت

اسکوتر هوندا پی سی ایکس 150 هایبرید

تفاوت ها با پی سی ایکس 150 بنزینی

پی سی ایکس-هایبرید 150 بر مبنای پی سی ایکس بنزینی نسل سوم که در آوریل 2018 وارد بازار شد، ساخته شده و نخستین اسکوتر «هایبرید» پر تیراژ جهان محسوب می شود. PCX Hybrid در رده بندی فنی سه گانه خودروهای هایبریدی، از گونه mild hybrid می باشد که به جای دو موتور الکتریکی، از یک موتور استفاده می کند.

اسکوتر PCX Hybrid مجهز به یک الکتروموتور 48 ولت و باتری های سبک لیتیومی است که فقط 4 کیلو به وزن اسکوتر اضافه می کند! ولی در مقابل 1.9 اسب بخار به قدرت نهایی و 4.3 نیوتن متر در دور نسبتا پایین 3000 دور به قدرت گشتاور اسکوتر می افزاید.

پی سی ایکس-هایبرید 150

سیستم استارت متناوب ACG برای 4 ثانیه کار می کند و در این مدت علاوه بر راه اندازی دور انجین بنزینی را هم بالا می برد. استارت نقش دوم خود را در هنگام ترمز گرفتن و به عنوان مولد برق و شارژر باتری ها ایفا می کند!

مدل هایبریدی به دلیل کمک گرفتن از الکتروموتور، شتاب گرفتن بهتری دارد و نحوه افزایش قدرت با یک کلید دو حالته تعیین می شود. اگر کلید را در وضعیت D گذاشته شود موتورالکتریکی بطور عادی به کمک انجین بنزینی می آید و شتاب گرفتن و حرکت نرم و کم مصرف خواهد بود. اگر در حالت اسپرت یا S گذاشته شود نیروی الکتروموتور سریعتر و بیشتر وارد عمل می شود.

پی سی ایکس-هایبرید 150

در مجموع تاثیر افزوده شدن قدرت موتورالکتریکی محسوس و موثر است ولی تصور نکنید اسکوتر را مبدل به هیولایی مسابقه ای خواهد کرد.

صرفه جویی مصرف بنزین در مدل هایبرید آنچنان نیست که قیمت بالاتر آن برای کشورهایی مانند ایران که بنزین ارزان است توجیه داشته باشد. مدل هایبریدی در 100 کیلومتر 1.8 لیتر بنزین مصرف می کند در حالی که مصرف مدل معمولی 2.1 لیتر است.

فضای زیر زین  مدل بنزینی 25 لیتر است ولی در مدل هایبرید باتری و سیستم کنترل ولتاژ بخشی از این فضا را پر کرده است. در نتیجه در مدل هایبرید از فضای زیر زین کاسته شده و احتمال بدهید برخی مدل های کلاه کاستکت زیر زین جا نگیرد.

پی سی ایکس-هایبرید 150

نمایشگر دیجیتال پی سی ایکس-هایبرید 150 اسکوتر وضعیت سیستم دوگانه را در هر لحظه نشان می دهد. بعبارت دیگر افزون بر سرعت، ساعت و متوسط مصرف سوخت، درگیر بودن و حالت موتور الکتریکی (عادی یا اسپرت) و همچنین وضعیت باتری لیتیومی و باقی مانده شارژ را نیز در دید موتورسوار قرار می دهد.

پی سی ایکس-هایبرید 150

مدل هایبرید غیر از افزوده شدن الکتروموتور و باتری به سیستم پیشرانه، تفاوت زیادی با مدل بنزینی ندارد و تفاوت ظاهری نیز محدود به بادشکن بلندتر در مدل هایبرید است. در واقع تفاوت اصلی این دو مدل اسکوتر را می توان در بیشتر بودن قدرت پیشران نوع هایبرید، و در مقابل فضای بیشتر زیر زین مدل بنزینی خلاصه کرد.

هندلینگ این دو مدل نیز با یکدیگر تفاوتی ندارد. اما مانند بیشتر اسکوترها، افزده شدن ترک نشین تاثیر محسوسی بر قدرت فنربندی و کاهش عملکرد مطلوب اسکوتر در پیچ های تیز بر جای می گذارد.

بنابراین در سواری با اسکوتر و هنگامی که فرد دیگری را همراه دارید سر پیچ های تیز بیشتر مراقب خارج شدن اسکوتر از کنترل باشید.

نکته قابل ذکر دیگر آنکه زمان خاموش شدن انجین بنزینی در حالت ساکن نیز نسبت به مدل بنزینی کوتاه تر است.

هوندا هایبرید به قیمت 432 هزار ین برابر 3900 دلار  در سال 2020 در بازار ژاپن عرضه شد.

شما همچنین می توانید جهت مشاهده و مطالعه دفترچه این اسکوتر به مطلب دفترچه راهنمای اسکوتر هوندا PCX 150 را مشاهده و مطالعه نماید.

حسن شیرزادی

نویسنده و مترجم، دوستدار دنیای موتور و موتورسواری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا