دانشنامهفناوری

جزییات انجین V شکل چهار سیلندر جدید دوکاتی Multistrada

تغییر عمده 2021 درمکانیزم سوپاپ ها

دوکاتی رسما تایید کرد که مکانیزم سوپاپ ها در انجین چهار سیلندر جناقی (V) موتورسیکلت های مالتی استرادا 2021، از نوع فنری (Spring Valve) است. این نکته از این نظر حائز اهمیت است که بدانیم از اوایل دهه هشتاد تاکنون، دوکاتی از سیستم Desmo (بازو بسته کردن سوپاپ بوسیله بادامک) استفاده میکرده است و Spring Valve مسیر جدیدی برای دوکاتی است. مسیری که شاید از مدتها پیشتر باید شروع می شده است.

مالتی استرادا محبوب ترین موتورسیکلت دوکاتی است و عرضه مدلی با این نوع انجین که سرویس های دوره ای آن هر 60.000 کیلومتر است حرکت عاقلانه و قابل تقدیری است. می توان گفت که این انجین چهار سیلندر جدید، نتیجه تجربیات بسیار تیم مهندسی دوکاتی از انجین های قبلی مالتی استرادا است.

جزییات انجین V4 جدید دوکاتی Multistrada تغییر عمده 2021 در مکانیزم سوپاپ ها

این اقدام دوکاتی را میتوان نتیجه تفکر منطقی برای پایین نگه داشتن قیمت تمام شده انجین و موتورسیکلت – علی رغم فناوری های برجسته به کار رفته در این انجین که از Panigale V4 گرفته شده – دانست. فناوری میل لنگ در این انجین بصورتی است که خارهای میل لنگ (پین ها) با زاویه آفست 70 درجه قرارگرفته اند تا ترتیب جرقه زنی در سیلندرها 380-290-90-0 شود و صدای انجین همانند یک انجین دو سیلندر جناقی (V) شود.

همچنیم در این انجین میل لنگ برخلاف عقربه های ساعت می چرخد تا اثر Gyro را کاهش دهد. این موضوع در ترکیب با جهت چرخش چرخ ها فرمان پذیری موتورسیکلت را ارتقا می دهد.

جزییات انجین V4 جدید دوکاتی Multistrada تغییر عمده 2021 در مکانیزم سوپاپ ها

دوکاتی این انجین جدید را “گرن توریزمو” (Granturismo) نام نهاده که اشاره ای است به پرفورمنس متوسط آن در استانداردهای این سازنده ایتالیایی و احتمال تولید موتورسیکلت های کاملا جدید با این فناوری. انجین “گرن توریزمو” استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس میکند، 1158 سی سی حجم دارد، قطر سیلندرهای آن 83 میلیمتر است و کورس پیستون ها 53.5 میلیمتر.

با بیشینه توان تولیدی 170 اسب بخار (10500 دور بر دقیقه)، این انجین برتر از تمام رقبای خود است. بیشینه گشتاور 125 نیوتن متر (8750 دور بر دقیقه) نشانگر این است که عکس العمل موتورسیکلت به فرامین موتورسوار در دورهای پایین ثابت و قابل اعتماد خواهد بود.

اطلاعات زیادی در باره مشخصات ترمودینامیکی این انجین در دست نیست اما، دانسته های محدود بیانگر این است که تیم مهندسی دوکاتی برای تامین نیازهای استاندارد آلایندگی یورو 5، به دنبال بالا بردن راندمان ترمودینامیکی و مشخصه های عملکردی انجین به طور همزمان بوده اند. درحالی که قطرسوپاپ ها (33.5 میلیمتر ورودی و 26.8 میلیمتر خروجی) نسبت به حجم سیلندرها نسبتا پایین است و اتاقک احتراق جمع و جور، ضریب کمپرس 14 به یک در این انجین بسیار قابل توجه است.

جزییات انجین V4 جدید دوکاتی Multistrada تغییر عمده 2021 در مکانیزم سوپاپ ها

مشخصه دیگر انجین “گرن توریزمو”  این است که می توان دو سیلندر نزدیکتر به زین را از کار انداخت تا حرارت انجین در ترافیک های شهری باعث ناراحتی موتورسوار نشود. این انجین چهار سیلندر جناقی، تقریبا 1.5 کیلوگرم سبکتر از انجین دو سیلند جناقی Testastretta است و در ضمن کوچکتر (کوتاهتر) هم هست.

منبع
Cycle World

مهدی شیرزادی

نویسنده و مترجم، دوستدار دنیای موتور و موتورسواری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا