معرفی اسکوترنقد و بررسی اسکوترنقد و بررسی موتورسیکلت

اسکوتر پژو پالشن Peugeot Pulsion 125

اسکوتر شهری جمع و جور

اگر چه که تجربه موتورسیکلت های پژو در ایران بیشتر محدود به موتورهای گازی این سازنده فرانسوی است، اما باید دانست که این شرکت قدیمی‌ترین موتورسیکلت سازی جهان است که از سال 1898 میلادی تا به امروز در صحنه تولید موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه حضور داشته است. به ویژه اسکوتر های این برند دارای شهرتی است که ما در ایران شاید کمتر شنیده باشیم. بخش موتورسیکلت سازی پژو در حال حاضر متعلق به شرکت هندی ماهیندرا است. در این مطلب سعی کرده ایم که یکی از اسکوتر های پژو یعنی اسکوتر پژو پالشن 125 (Peugeot Pulsion 125) مدل سال 2019 میلادی را برای آشنایی علاقمندان معرفی و بررسی نماییم.

اسکوتر پژو پالشن Peugeot Pulsion 125 در کلاس اسکوترهای شهری جمع و جور با قابلیت سفرهای برون شهری کوتاه است. از اسکوترهای در این رده می توان از یاماها NMax و هوندا فورزا Forza نام برد. اسکوتر پژو پالشن چند ویژگی خوب از اسکوترهای بزرگ به ارث برده است. خصوصیاتی مانند جای پای راحت و مشخصات فنی مناسب، اما اسکوتر پژو پالشن سبک تر و کمی کوچکتر از آنهاست. این اسکوتر جایگزین مدل قبلی اش “Сitystar RS 125 ” شده است.

اسکوتر پژو پالژن آر اس Peugeot Pulsion RS
پژو پالشن Peugeot Pulsion 125
اسکوتر پژو پالژن آر اس Peugeot Pulsion RS
اسکوتر سه چرخ پژو متروپلیس Metropolis

دوران اسکوتر های هوا خنک 125 سی سی بتدریج رو به افول است. Peugeot Pulsion مجهز به انجین چهار سوپاپ آب خنک است که مشابه آن بر روی اسکوتر سه چرخ پژو متروپلیس می‌باشد، با این تفاوت که دارای حجم انجین 125 سی سی است. این سری انجین ها که با نام “Power Motion” شناخته میشوند مجهز به محور تعادل میل لنگ، میل سوپاپ تکی و سیستم سوخت رسان انژکتوری هستند با استاندارد آلایندگی یورو 4 یا طبق برخی اطلاعات استاندارد یورو 5 هم می باشد.

اسکوتر پژو پالژن آر اس Peugeot Pulsion RS

توان پیشرانه Peugeot Pulsion برابر با 14.6 اسب بخار در 11000 دور در دقیقه و گشتاور 12 نیوتن متر در 7000 دور در دقیقه است که نسبت به یاماها NMax کمی بیشتر و از هوندا فورزا کمی کمتر می باشد. علی رغم وزن 165 کیلوگرمی پژو، توان و کشش آن برای راندن دلپذیر کاملا مناسب است. این موتورسیکلت از گیربکس اتوماتیک سی وی تی (CVT)، ترمز مجهز به ABS و دیگر امکانات که در ادامه به آنها اشاره می کنیم نیز بهره می برد.

Peugeot Pulsion مانند بسیاری از اسکوترهای مروزی مجهز به ریموت یا سیستم بدون کلید (Keyless) است که سیستم هوشمند آن را فعال می کند. سپس با چرخاندن کلید چرخان روی اسکوتر، پنل بزرگ جلو راننده روشن می شود که شامل سرعت سنج و دور سنج عقربه ای می باشد، ولی دیگر شاخص ها مانند حجم سوخت و دمای انجین، به صورت دیجیتالی نمایش داده میشوند. با اتصال بلوتوث تلفن همراه به صفحه نمایش، میتوان تماس های تلفنی را دریافت نمود و نقشه ی ساده مسیریابی را روی آن مشاهده کرد. این اسکوتر همچنین دارای فیش USB و چراغ های LED است و مجهز به فلاشری است که هنگام ترمز ناگهانی به طور خودکار روشن میشود تا به وسیله نقلیه ی عقب هشدار داده شود.

اسکوتر پژو پالژن آر اس Peugeot Pulsion RS

تنظیمات صفحه نمایش بوسیله دو دکمه که در دو طرف آن قرار دارند انجام میگیرد . یکی از طراحان کمپانی پژو می گوید, فلسفه آنها در زمینه ساخت اسکوترها این بوده که حتی المقدور ارگونومی و امکانات پنل اسکوترها نزدیک به طراحی پنل اتومبیل ها شود. هرچند این ایده برای اسکوترهای گران قیمت در نظر گرفته شده است اما می توان اسکوتر پژو پالشن را استثنایی بر این قاعده به شمار آورد.

اسکوتر پژو پالژن آر اس Peugeot Pulsion RS

مزیت سیستم Keyless هنگامی معلوم می شود که در طول یک مسیر بخواهید بارها برای مدت کوتاهی توقف و حرکت کنید. یعنی  پس از پیاده شدن میتوانید از اسکوتر خود دورشوید، بدون اینکه برای خاموش یا روشن کردن اسکوتر نیازی به کلیدی داشته باشید. چنانچه می خواهید رانندگی دلپذیری داشته باشید باید دور انجین را به 5 تا 6 هزار دور در دقیقه برسانید. گرچه کشش آن مانند اسکوتر های 250 سی سی و بالاتر نیست، ولی به راحتی به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسد.

اسکوتر پژو پالشن با داشتن شتاب اولیه مناسب که برای حرکت از پشت چراغ قرمز کارایی دارد و دارا بودن عرض کم، برای استفاده شهری وسیله کاملا مناسبی است .ارتفاع زین در این اسکوتر شهری تا زمین 790 میلیمتر است که در زمان ایست کامل, افراد کوتاه قد باید با نوک پاها روی زمین تعادل را حفظ کنند. در عوض بخاطر همین ارتفاع زیاد, همه چیز از روی زین در میدان دید اسکوتر سوار قرار دارد و به راننده راحتی و تسلط بالایی می دهد. فرمان آن بسیار نرم و راحت و به دلیل داشتن لاستیک های میشلین سیتی گریپ، در روی آسفالت خیس و گل آلود هم به خوبی قابل کنترل است. فنر بندی عقب حتی در حالت دوم از پنج حالات قابل تنظیم هنوز کمی خشک است.

اسکوتر پژو پالژن آر اس Peugeot Pulsion RS

سیستم ترمز Peugeot Pulsion بسیار خوب است. هنگام گرفتن اهرم چپ، کالیپر های چرخ جلو و عقب همزمان فعال می شوند(ترمز ترکیبی) و ABS در زمانی که ترمز شدید باشد وارد عمل می شود. اهرم سمت راست نیز کالیپر چرخ جلو را فعال می کند. ترمز ترکیبی در این اسکوتر برخلاف دیگر اسکوترهای مجهز به این نوع ترمز, کارایی خوبی داشته و در سرعت های پایین کنترل و هدایت اسکوتر را به راحتی امکان پذیر می کند.

اسکوتر پژو پالشن 125 آر اس در دو مدل به بازار عرضه شده است. یکی در کلاس لوکس بنام Allure با بادشکن بلند و فرمان قطورتری که یک قاب پلاستیکی دور آن است و دیگری در کلاس اسپرت RS با بادشکن کوتاهتر بدون قاب پلاستیکی دور فرمان  که کمی ساده تر بنظر می رسد. در دیگر موارد این دو مدل مشابه یکدیگرند. ممکن است که جا پایی های این اسکوتر برای کسانی که پاهای بلندی دارند کمی تنگ باشد, اما راننده میتواند با قرار دادن پاشنه ی پا در قسمت جلو به راحتی نشسته و از رانندگی لذت ببرد. برای سرنشین عقب هم دستگیره های بزرگی تعبیه شده و جاپایی های جمع شونده ای که نشستن بر ترک را راحت می کند.

اسکوتر پژو پالژن آر اس Peugeot Pulsion RS

در زیر زین این اسکوتر، صندوق آن قرار دارد که بعد از جای دادن کلاه کاسکت با اندازه ی متوسط، باز هم مقداری فضای خالی دارد. در قسمت جلو نیز یک داشبورد نه چندان بزرگ و گیره ای برای آویزان کردن بار وجود دارد.

در نهایت میتوان گفت که اسکوتر پژو پالشن 125 آر اس، اسکوتری است راحت و اقتصادی که برای استفاده ی شهری و مسافرت های کوتاه مناسب میباشد. دارای تجهیزات کافی و صندوقی با حجم خوب است و علیرغم سایز و وزن متوسط, برای حرکت با دو سرنشین نیز مناسب است.

اسکوتر پژو پالژن آر اس Peugeot Pulsion RS

در محیط های شهری, حجم 125 سی سی کاملا جوابگوی تردد های روزانه بوده, ترمز های قوی به همراه سیستم ABS که ضامن توقف به موقع و ایمنی موتورسوار در هر شرایطی میباشد و تجهیزات الکترونیکی این اسکوتر رانندگی با آن را راحت و آسان میکند.

مشخصات فنی:

مدل Pulsion 125 RS/Allure
پیشرانه تک سیلندر, 125 سی سی, 4 سوپاپ, آب خنک
سیستم جرقه زنی EFI
استارت الکتریکی
سیستم سوخت رسانی انژکتوری
گیربکس CVT اتوماتیک
سیستم فنربندی در جلو تلسکوپی , در عقب کمک فنر دوتایی
سیستم ترمز دیسکی با ABS
فاصله محور های دو چرخ 1435 میلیمتر
حجم باک سوخت 12 لیتر
وزن تر 165 کیلوگرم

مهدی شیرزادی

نویسنده و مترجم، دوستدار دنیای موتور و موتورسواری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا