معرفی موتور برقیمعرفی موتورسیکلتنقد و بررسی موتور برقی

اسکوتر برقی یاماها e-Vino

امروزه موتورسیکلت ها و اسکوترهای برقی زیادی وارد بازارهای دنیا شده و هر روز خبر از یک موتورسیکلت یا اسکوتر برقی پرقدرت تر و سریع تر به گوش می رسد. اما قدرت و سرعت بالا تنها مسیر پیش رو نیست و برای بخش های دیگر بازار هم باید فکری کرد. یکی از سازندگانی که در این زمینه فعالیت جدی دارد شرکت یاماها است که اسکوتر برقی و بسیار سبک و جمع و جور”e-Vino” را اولین بار در سال 2015 در ژاپن به نمایش گذاشت ولی تا سال 2020 که رسما وارد بازار شد خبر زیادی ازآن دردست نبود. طراحی اسکوتر برقی یاماها e-Vino بر گرفته از اسکوتر 50 سی سی Vino خود yamaha است که استایل ایتالیایی و قدیمی دارد. وزن این اسکوتر 76 کیلوگرم با باتری استاندارد آن است. می توان برروی این اسکوتر باتری دوم هم اضافه کرد که در این صورت 8 کیلوگرم دیگر به وزن آن افزوده می شود.

 yamaha e-Vino اسکوتری ساده است. با یک شارژ کامل باتری می تواند مسافتی تا 29 کیلومتر را طی کند، ولی با افزودن باتری دوم  این مسافت به 58 کیلومتر میرسد، که امکان جالب و معقولی است.  لازم به ذکر است که برآورد مصرف باتری بر مبنای سرعت 30 کیلومتر در ساعت و با فرض وزن یک اسکوترسوار 55 کیلوگرمی انجام شده است. بنابراین با افزایش وزن راننده و سرعت حرکت، مصرف باتری نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به این موارد e-Vino فقط یک اسکوتر شهری است. مدت زمان لازم برای شارژ باتری یاماها e-vino، سه ساعت است. از آنجا که باتری آن اندازه بزرگی ندارد و سبک وزن است، در زمانی که اسکوتر را در پارکینگ می گذاریم می توانیم با گرفتن دستگیره باتری، آن را با خود برده و در منزل یا محل کار شارژ کنیم. طول عمر باتری، 1000 بار شارژ است و نوع باطری  لیتیومی LiFePo4 (LFP) است.

توان اسمی موتور برقی yamaha e-Vino برابر با 580 وات است که در هنگام رسیدن به بالاترین نقطه توان، به 1200 وات (1.2kW ) هم می رسد.

این مدل مجهز به دکمه ای است بنام “Boost ” است که پس از فشار دادن، توان انجین برقی اسکوتر را به مدت 30 ثانیه به بالاترین سطح خود میرساند و کاربرد آن بیشتر در هنگام بالارفتن از سر بالایی ها و یا از جا کندن سریع و شتاب گرفتن در مواقع خاص، است. این اسکوتر برای مسابقه یا سرعت بالا ساخته نشده است از این رو حداکثر سرعت 45 کیلومتری آن خیلی بد نیست. نمایشگر ال سی دی این اسکوتر بسیار خواناست و هشداردهنده کاهش باتری آن یک لاک پشت است که ایده جالبی است.

در ابتدا e-Vino فقط در ژاپن برای فروش عرضه شد، اما کمپانی یاماها با دریافت گواهی کیفیت اروپا آماده صادرات آن به اروپا و دیگر کشورها شده است. ابتدا در بازار ژاپن با قیمت 2280 دلار عرضه شد که قطعا از مدل های مشابه خود ارزانتر بود. واقعیت این است که مشخصات فنی و قیمتی این اسکوتر بیشتر با دوچرخه های برقی قابل مقایسه است تا اسکوتر های برقی پرقدرت. اگر از این زاویه به این محصول نگاه شود تردیدی در برتری آن نسبت به دوچرخه های برقی نخواهد بود.

مدل 2012 این اسکوتر در دو طرح رنگی عرضه می شود:

  • دو رنگ زرد و سفید
  • سفید تک رنگ

مهدی شیرزادی

نویسنده و مترجم، دوستدار دنیای موتور و موتورسواری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا